Pages

Friday, July 15, 2011

hikmah 56

Ustaz Sazli al-Ansari
Tasawwuf
Syarah al-Hikam
Hikmah 56: Jangan Merasa Gembira Atas Perbuatan Taat

"Jangan berasa gembira atas perbuatan taat (bakti) kerana kamu berasa telah dapat melaksanakannya, tetapi bergembiralah atas perbuatan taat itu kerana ia sebagai kurnia taufik, hidayah daripada Allah kepadamu. Katakanlah: Kerana berasa mendapat kurnia dan rahmat Allah, mereka harus gembira. Itulah yang lebih baik daripada yang dapat mereka kumpulkan"


Mengingatkan kurniaan Allah SWT dalam apa jua bentuk ketaatan kepadaNya menjadikan seseorang itu benar-benar berada di atas landasan kebenaran yang mengikut syariat.

Kita sepatutnya gembira jika kita merasakan ketaatan kita kepada Allah itu datang daripada Allah. Bukan gembira kita taat kepada Allah kerana diri kita. Ulama tasawwuf menganggap hal ini sebagai kufur nikmat, iaitu nikmat kesempatan dan peluang yang telah dikurniakan oleh Allah untuk kita berbuat taat kepadaNya.

Syeikh Zarruq membahagikan gembira kepada 3:

  1. Diharap pahala atau takut balasan
  2. Wujud dan gembira daripadaNya untuk pembersihan diri
  3. Gembira sebab ada jalinan kasih sayang dengan Allah
Ibn 'Abbas r.a. berkata: "Fadlullah atau kurniaanNya bermaksud al-Quran, dan rahmatNya bermaksud Islam. Dengan makna lain, hendaklah mereka gembira dengan apa yang didatangkan daripada Allah SWT, al-Quran dan Islam. Sesungguhnya mereka seharusnya lebih gembira dengan kurniaan ini."

Syeikh Zarruq mentafsirkan dengan katanya: "Janganlah kamu gembira kecuali dengan kurniaan Allah SWT kerana Dia yang mengurniakanmu dan mengingatkanmu akan kurniaanNya terhadap apa-apa yang kamu kuasai. Bukan kamu mengumpulkannya sebagai koleksi faedah dengan kurniaan itu. Hal ini kerana bergembira dengannya sahaja. Sebenarnya itulah kelalaian tetapi hendaklah bergembira dengan kurniaan Allah SWT.

Konklusi hikmah yang dipelajari ini ialah kita sepatutnya seronok Allah SWT beri peluang berbuat taat kepada Allah dan bukannya seronok berbuat taat kepada Allah. Wallahu'alam...

No comments: