Pages

Thursday, July 14, 2011

hikmah 50

Ustaz Syazli al-Ansari
tasawwuf
Syarah al-Hikam
Hikmah 50: Tidak Ada Dosa Kecil Apabila Berhadapan Dengan KeadilanNya

"Tidak ada dosa kecil apabila engkau berhadapan dengan keadilanNya, dan tidak beerti dosa besar berhadapan dengan kurniaanNya"

"Tidak ada dosa kecil apabila engkau berhadapan dengan keadilanNya" bermaksud walaupun dosa yang kita lakukan itu kecil, Allah tetap memberi balasan yang setimpal kerana Allah itu Maha Adil. Jangan sesekali kita fikir bahawa dosa kecil yang kita lakukan tidak memdapat apa-apa balasan.

"Tidak beerti dosa besar berhadapan dengan kurniaanNya" bermaksud walaupun dosa yang kita lakukan itu merupakan dosa besar, tetapi ketahuilah bahawa Allah itu Maha Kaya dan Maha Pengampun. Hal ini telah dibincangkan dalam hikmah 49

"Sekiranya mereka mendapat kurniaanNya nescaya tiada lagi bagi mereka sebarang kejahatan, dan sekiranya keadilanNya ditegakkan atas mereka, nescaya tidak kekal bagi mereka kebaikan"

Inilah hakikat tauhid yang sebenarnya. Perhambaan yang dilakukan oleh hamba Allah sekalipun penuh dengan ketaatan, tidak mungkin dapat dibandingkan dengan kurniaan Allah, dan sudah tentu tidak setimpal.

Allah berfirman:
نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ {49}وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ{50}

Khabarkanlah kepada hamba-hamba Ku bahawa sesungguhnya Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan bahawa sesungguhnya azabKu adalah azab yang sangat pedih

Abu Hayyan berkata mengenai ayat diatas bahawa betapa penyayangnya Allah kerana disebutnya "sesungguhnya Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" sebelum "sesungguhnya azabKu adalah azab yang sangat pedih"semua ini membuktikan bahawa Allah lebih suka memberi keampunan dan rahmat berbanding dengan azab.

"Ya Allah, jadikanlah segala kejahatan kami, kejahatan orang yang Engkau kasihi, dan jangan jadikan kebaikan kami kebaikan orang yang Engkau murkai"

Hak ini kerana, Ihsan tidak bermanfaat sekiranya bersama dengan kemarahan Allah, dan kejahatan tidak memberi mudarat apabila bersama kasih sayang Allah. 

wallau'alam....

No comments: