Pages

Tuesday, July 12, 2011

hikmah 48

Ustaz Syazli al-Ansari
Tasawwuf
Syarah al-Hikam
hikmah 48: Sebahagian tanda matinya hati

"Sebahagian tanda matinya hati ialah jika tidak merasa sedih (susah) kerana tertinggalnya suatu amal kebaikan (kewajiban) juga tidak menyesal jika terjadi sesuatu pelanggaran dosa"


Jika hati kita hidup, kita akan berasa resah dengan maksiat yang telah kita lakukan dan berasa tenang dan lazat dengan ketaatan kita kepada Allah.

Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang berasa gembira dengan kebaikannya dan merasa susah hati dengan kejahatannya, maka dialah orang Mukmin.


Jadi, mukminkah kita sekarang ini? sudah tercapaikah perkara yang telah Rasulullah sebutkan?

Ibn Mas'ud berkata, "Orang Mukmin melihat dosa dirinya seumpama dia berada di bawah bukit yang akan menghempapnya, manakala orang munafik melihat dosanya seumpama lalat yang hinggap di atas hidungnya, maka dia menepisnya dengan tangan lalu terbanglah lalat tersebut"


salah satu cara untuk memastikan hati kita sentiasa hidup adalah dengan berzikir, iaitu mengingati Allah. Dengan zikir, hati kita hidup. Apabila kita tidak berzikir atau mengingati Allah, hati kita akan lalai. pada saat itu hati kita mengalami saat² kematian. Apabila kita terus lalai, sehingga lalai itu pecah, seseorang itu akan menyalahkan Allah.

Lalai yang berterusan ini diibaratkan seperti seorang tua yang dipotong kakinya kerana menghidap sakit kencing manis. Ditanyakan kepadanya apa punca kakinya dipotong. Katanya, dia amat minat minum kopi. Dalam sehari, 3 kali dia akan minum kopi; pagi, petang, malam. Adakah kerana dia minum kopi semalam, dia dipotong kaki? adakah kerana dia minum kopi minggu ini dia dipotong kaki? Sudah semestinya tidak. orang tua itu minum kopi sejak dia remaja. sudah lebih 25 tahun dia minum kopi. Oleh kerana terlalu banyak makan gula, dia menghidap kencing manis.


Begitulah lalai diumpamakan. Bukan kerana semalam kita lalai, hati kita telah mati. tetapi hati kita telah lama lalai mengingatiNya. Lama kelamaan, lalai itu akan menyebabkan kita lupa bahawa hidup kita ini sebenarnya telah diatur dan dirancang oleh Allah swt.

Sedikit panduan untuk menghidupkan kembali hati yang dalam kematian:
> hidup dalam suasana yang soleh
> bergaul bersama-sama dengan orang yang soleh/solehah
> sentiasa mencari ilmu agama
> istiqamah berbuat baik
> sentiasa berzikir kepada Allah


p/s : sori lmbt share.. bz sikit cuti ni.. huhu.. x balek rumah lg nih.. T.T

2 comments:

Syahidah said...

i'll be waiting for the next.
btw, semoga Allah will grant u with an immense reward :)

wanrandom said...

thanx.. inshaAllah..

[kena guna google translate baru paham ayt 2] huhu