Pages

Wednesday, July 13, 2011

hikmah 49

Ustaz Sazli al-Ansari
Tasawwuf
Syarah al-Hikam
hikmah 49: Jangan Sampai Terasa Besarnya Dosa sebagai Penghalang

"Jangan sampai kamu terasa besarnya dosa itu hingga merintangi engkau daripada husnu al-zhon (baik sangka) terhadap Allah SWT, maka dia akan menganggap kecil dosanya itu di samping luasnya kemurahan Allah"


Sewajarnya kita berharap kepada Allah dengan sepenuh hati kerana Allah Maha Kaya dari yang kaya-kaya dan suka kepada hambaNya yang meminta kepadaNya. Sebesar mana pun dosa kita kepada Allah, ketahuilah bahawa keampunan Allah lebih besar. sentiasalah bersangka baik dengan Allah.

Jika kita berada di dalam kesusahan, bacalah surah al-Inshirah untuk mendapat kemudahan. Tetapi tetapkan niat bahawa bukan surah itu yang memberi kemudahan kepada kita, tetapi Allah yang mengurniakan segala bentuk kemudahan kepada kita. Surah al-Inshirah itu hanyalah berfungsi sebagai "penyambung" kita dengan Allah.



أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ(1) وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَك(2) الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ(3) وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ(4) فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا(5) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا(6) فَإِذَا فَرَغْتَ  فَانْصَبْ(7) وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ(8

Manusia dalam perkara takut dan berharap terbahagi kepada 3 golongan:
  • Ahli permulaan: melebihi perasaan takut daripada mengharap kepada Allah
  • Ahli pertengahan: menyamakan perasaan takut dan mengharap
  • Ahli yang sampai: melebihkan pengharapan
Apa yang dimaksudkan dengan takut dan mengharap ialah ketika seseorang itu berdoa untuk memohon ampun daripada Allah, seseorang itu berdoa dengan perasaan takut taubatnya deterima ataupun dia berdoa dengan mengharap agar dosanya diampunkan. Jika seseorang itu berdoa dengan penuh pengharapan, bermakna dia telah bersangka baik kepada Allah dan yakin kepada kemurahanNya.

Kata ulama: "Sesungguhnya taat bila kamu rasa kecil, ia adalah besar di sisi Allah SWT, dan maksiat bila kamu merasakan besar, ia adalah kecil di sisi Allah SWT"

akhir kalam, "Lima keadaan dosa yang lebih besar daripada melakukan dosa, iaitu mengagung-agungkan dosa lebih besar daripada melakukan dosa; memperkecilkan dosa lebih besar daripada melakukan dosa; bertekad melakukan dosa lebih besar daripada melakukan dosa; melakukan dosa secara terang lebih besar daripada melakukan dosa, dan berani melakukan dosa lebih besar daripada melakukan dosa."




p/s : kalau x phm ape2, tanye jela.. sebab ni ilmu tasawwuf.. kalau salah phm bahaye~

1 comment:

Syahidah said...

Terima kasih berkongsi :-)