Pages

Monday, December 26, 2011

semester 1

Assalamualaikum wbt...

Lebih kurang 1 semester aku perhati gelagat, tingkah laku dan perangai orang sekeliling.. mcm2 ade.. mmg lain bile kite da tau ape yg betul dan ape yg salah.. da 3 bulan lebih mendiamkan diri.. mcm2 halangan ade....

tp kadang2 rase rindu sgt nk jadi mcm dulu smula.. nk g tgok wayang.. nk g jln2 slalu... nk hepi2 slalu.. tp aku dpt rase yg perubahan ini mmg susah.. xpe2.. aku still pegang dgn ayt dulu², "tarbiyah ni.. memang susah nk berubah"..

Ada orang yg sanggup dirinya dipermain, asalkan ramai yang suka dia.. ada yg suka hidup dalam kemewahan dan menonjolkan kekayaannya.. ada yg dulu pakai tudung, sekarang tudung dia hilang.. ada yg dulunya keluar pergi jalan² tutup balut aurat, sekarang auratnya dah terdedah..

Namun ada jugak yang membuatkan diri ini tersenyum..
ada yang suka hidup dalam majlis ilmu.. ada yang sentiasa remind aku pasal ibadat dan akhlak.. ada yang boleh bergaul dengan semua orang tanpa pilih kasih.. ada yang menjaga batas pergaulan dan pandangan..

dah lebih kurang 4 bulan cuba nk ubah suasana....
tapi aku x mampu nk ubah sorg diri.. bilangan kami pulak sedikit.. macam² cara yang aku buat nak ajak kawan² aku yang lain untuk sama² hidup dalam suasana islam.. xpe.. mungkin belum sampai masanya lagi untuk terima hidayah Allah.. aku kena usaha lagi..

dah nak final....
tapi aku dah tak macam dulu.. dulu bila baca je senang faham, sekarang dah susah nak faham.. dulu dalam kelas tak tidur, sekarang dalam setiap kelas tidur.. carry mark pulak semua teruk.. mungkin Allah nak beri pengajaran.. Jangan bangga dan selesa dengan kejayaan yang dulu....

sekarang mungkin aku kelihatan sibuk dengan kerja persatuan dan ada orang tegur pasal usrah aku yg banyak tiap² minggu.. tapi itulah yang membuatkan aku lupa semua masalah aku! dengan keberkatan usrah itulah yang membuatkan aku tenang dan menjadi lebih baik.. so, jangan ada sapa² yang berani nak kutuk pasal usrah! biarpun usrah sahabat² aku yang lain... korang tak join usrah, so korang x paham pape tentang usrah..

Finally.. Ma'an najah kepada semua sahabat yg menghadapi final exam.. ketahuilah bahawa peperiksaan itu bukanlah matlamat, tetapi alat.. namun kita janganlah mengabaikan alat untuk membolehkan kita mencapai matlamat..


"Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami kefahaman para nabi, hafalan para Rasul dan mendapat ilham para malaikat yang hampir denganmu, juga kurniakanlah kami kesihatan wahai Tuhanku"

wallahua'lam.. salam'alaik..

No comments: